rondje-zwarte-zee.reismee.nl

en dan is het weer vakantie!

Het wordt weer vakantie! Polen binnen komen gaat sneller dan de Oekraine, gezien de lange fille aan de overkant van de weg. Is dit niet raar, wie wil daar zijn? Het kost ons maar twee uur om de drie nodige stempels op te halen, alles twee keer te laten doorzoeken en geduld te hebben. Dan zijn we weer in Europa. Nou ja, hoe verder je naar het westen rijdt hoe meer het daarop lijkt. De eerste camping was nog ongeveer wildkamperen maar twee dagen later staan we sinds lang weer op een echte camping en dan is douchen toch wel lekker. Ook is het wel leuk om weer medekampeerders tegen te komen. Hier blijkt hoeveel campers er onderweg zijn. Ook de Nederlanders zijn ruim vertegenwoordigd. Voor ons de vraag waarom hier nou wel en oostelijker niet.   Cracov en Wroclav zijn twee oude steden waar vele koningen hebben gewoond. En zo te merken hielden ze van mooie gebouwen, lekkere koffie, goed eten en waren ze erg godsdienstig. Cracov heeft de titel van de mooiste stad van Polen. Wij vinden dat Wroclav wel kan wedijveren met Cracov. Uiterst irritant blijft dat veel ontoegankelijk is voor gehandicapten. Waar we niets van begrijpen is dat het huis van de Here vrijwel nooit toegankelijk is. Zijn wij ouderen, zieken en gehandicapten niet juist de doelgroep waarvoor ze zegt op te komen? Een hellingbaan aanleggen is toch zo moeilijk niet... Indruk maakte de straat en de joodse begraafplaats waar de film Schindlers list is opgenomen in de oude Joodse wijk van Cracow. Zeker ook omdat je weet dat de Nazis hier zoveel Joden hebben vermoord.

En dan zijn we 'weer thuis', oftewel in Duitsland. Wat een luxe, schone camping. Een super de luxe degelijke invalidedouche/wc. Zo een willen we thuis ook. Natuurlijk 's ochtends verse broodjes. Jaja, dat eerste broodje met echte kaas smaakt dan weer errug lekker. Ook hier mooie stadjes met mooie markten met prachtige oude huizen. We houden er van om mooie stadjes te zien en levendigheid op straat. Hieruit blijkt weer dat we op de eerste plaats stadsmensen zijn en genieten van de drukte. We zijn dan ook helemaal blij dat we alweer zomaar een festival binnenlopen. In Gorlitz is het 'altstad-festival'. Met de neus in de boter. Gezellige drukte, veel kraampjes met veel verse worsten, gepofte aardappelen en natuurlijk volop bier. Daar omheen de oude ambachten en veel mooie oude muziek. Al zien de muziekanten er eigentijdser uit. Op naar een echte stad: Dresden. Deze is zoals wij ons wensen. Parijs aandoende gebouwen met Italiaanse versieringen, Amsterdamse Staatsliedenbuurt achtige dorpssfeer en natuurlijk een stadscamping.